Verminder stress met ademhalings- en ontspanningsoefeningen

Voor veel medewerkers betekent deze periode net voor de vakantie extra werkdruk. Elke dag is het weer een uitdagende puzzle om alles voor elkaar te krijgen. Dit zorgt ongemerkt voor een verhoging van stress. Stress kan ons tijdelijk op scherp zetten, maar langdurige stress is niet goed voor het lichaam, noch voor de psyche. Deze week delen we een paar oefeningen van pauzeprogramma pausit dat stress vermindert met behulp van ademhaling- en ontspanningoefeningen.

Psychische aandoeningen is helaas een van de meest voorkomende oorzaken van ziekteverzuim tegenwoordig. Door het doen van ademhalings- en ontspanningsoefeningen tijdens de werkdag, vermindert de stress en dus afname van kans op psychische aandoeningen.

Wanneer we gestresst zijn, worden stresshormonen uitgescheiden, wat zowel de hartslag als de bloeddruk verhoogt. Om deze stress te voorkomen, is herstel nodig. In ons programma hebben we ademhalings- en ontspanningsoefeningen ontwikkeld door Lars-Eric Uneståhl, Ph.D. klinisch- en sportpsycholoog uit Zweden. Tevens gepromoveerd in de psychologie. De oefeningen zijn eenvoudig en praktisch uitvoerbaar waardoor het nemen van korte pauzes gemakkelijk tijdens de werkdag en zo psychische klachten onder werknemers te voorkomen.

“We weten vandaag dat het gebrek aan herstel verantwoordelijk is voor veel ziekteverlof. Herstel kan overdag optreden door regelmatige actieve rust – bijvoorbeeld door kleine pauzes te nemen – en ‘s nachts door de eerste paar uur diepe slaap. Ontspanning en mentale training zijn aangetoond dat het herstel te verbeteren, zowel overdag en ‘s nachts, zegt Lars-Eric Uneståhl.

Verminder stress met ademhalings- en ontspanningsoefeningen

We weten dat het moeilijk is om pauzes te nemen tijdens een stressvolle werkdag. Daarom vertelt ons programma je wanneer het tijd is om even een moment voor jezelf te nemen en de ademhalings- en ontspanningsoefeningen te doen. Hieronder presenteren we twee van Pausit’s ademhalingsoefeningen. Volg de instructies en stress naar beneden:

  1. Leg je hand op je buik en voel je hand naar buiten bewegen als je inademt en naar binnen als je uitademt. Voel de rest tijdens de pauze. Herhaal hetzelfde tijdens de oefening.
  2. Sluit met een vinger je linkerneusgat af en inhaleer door de rechter. Houd de adem een paar tellen in en adem via het linkerneusgat uit door het rechterneusgat te sluiten.

Ademhalingsoefeningen met Pausit, een personal trainer in uw computer

Verminder stress met ademhalings- en ontspanningsoefeningen met ons pauzeprogramma krijg je direct een personal trainer op je computer. Probeer Pausit NU gratis uit!

Voordat je de pagina verlaat – Wil je misschien zien hoe het programma eruit ziet?

Dit kost slechts enkele seconden

Nee, bedankt.
Okay, laat maar zien.